Semiotika mode
Nositelji
šifra predmeta
44386
Studij, smjer
TMD - diplomski, smjer Teorija i kultura mode
Satnica ∑ (P+V+S):
3 (1+0+2)
ECTS
6
Provjera znanja
Usmeni ispit
Preduvjet za ispit
Literatura, seminari, radionice
Oblik provođenja nastave
Predavanja, seminari
ishodi učenja
Student će biti u stanju:
• analizirati na koji način moda djeluje kao znakovni sustav identifikacije čovjeka s njegovom kulturnom okolinom i društvenim poretkom značenja
• teorijski koncipirati i napisati seminarski rad kao preduvjet za daljnje samostalno znanstveno-teorijsko bavljenje modom i semiotikom
• razlučivati strukture i načine pomoću kojih moda vizualno određuje kolektivni i individualni identitet u postmoderno doba
• analizirati koncepte modnih dizajnera i učiniti case- study o stanju mode u društvenim promjenama danas
• objasniti reklamne kampanje i strategije korporativnih komunikacija u stvaranju prepoznatljivosti modnih brandova
• primijeniti znanja u konceptualnom prikazu mode kao stila života u medijima i u stvaranju novoga dizajnerskog proizvoda
Okvirni sadržaj predmeta
Pojam semiotike; Semiotika mode i vizualna komunikacija; Odjeća kao znakovni sustav; Rječnik odjeće; Označitelj i označeno u modi; Osobna moda - okolnosti i osoba; Vrste modnog govora; Modna fotografija i njezin jezik; Ekstremni oblici govora - tijelo i ideologija; Transgresija i travestija mode; Funkcionalnost, status i spol; Magijsko, ritualno, sakralno; Subkulturna simbolizacija i antimoda; Seksualnost i stilovi života u društvu spektakla; Semiurgija mode i povratak etničnosti.
Cilj predmeta
Osposobiti studente za kritičko razumijevanje složenog fenomena mode u suvremenim postindustrijskim društvima. Znanja koje studenti usvajaju iz semiotike mode usmjereno je razvijanju kritičke i kreativne sposobnosti analize funkcije i simboličke reprezentacije mode kao sustava znakova. Budući da je riječ o univerzalnoj postdisciplini humanističkih znanosti, koja s obzirom na analizu mode uključuje spoznaje iz lingvistike i filozofije, njezina je primjenjivost osnovom za svako daljnje bavljenje kultrurnim kodovima identiteta mode u suvremenom vizualnom komuniciranju. Usvajanjem spoznaja iz najnovije literature iz interdisciplinarnog područja modnih studija, predmet omogućava studentima uvid u stanje suvremene rasprave o znanstvenom proučavanju mode kao jednog od važnih društvenih i kulturnih fenomena vizualne konstrukcije kulture.
Literatura potrebna za ispit
- Caroline Evans, Fashion at the Edge, Yale University Press, 2003
- Mirna Cvitan-Černelić, Djurdja Bartlett, Ante Tonči Vladislavić (ur.), MODA: POVIJEST, SOCIOLOGIJA I TEORIJA MODE Roland Barthes, THE FASHION SYSTEM, Johnatan Cape, New York, 1985.
- Ted Polhemus/Lynn Procter, FASHION AND ANTI-FASHION: AN ANTHROPOLOGY OF CLOTHING AND ADORNMENT, Thames and Hudson, London, 1978.
- Alison Lurie, THE LANGUAGE OF CLOTHES, Bloomsbury Publishing, London, 1992.
- Jean Baudrillard, SIMULAKRUMI I SIMULACIJE, DAGGK, Karlovac, 2001.
Dopunska literatura
- Susan Sontag, ON PHOTOGRAPHY, Anchor Books, New York, 1977.
- Roland Barthes, SVIJETLA KOMORA, Antibarbarus, Zagreb, 2003.
- Ingrid Loschek, MODE: VERFUHRUNG UND NOTWENDIGKEIT, Bruckmann, München, 1991.
- Gilles Lipovetzky, THE EMPIRE OF FASHION, Princeton University Press, Princeton, 1994.